www.24smolian.com

Изследването в Девин: За едно от три деца има риск за отпадане от училище! 23 % от момчетата искат да станат футболисти, момичетата - адвокати

вторник, 13 септември 2016 г.0 коментара

За едно от три деца има риск за отпадане от училище заради липса на мотивация за учене, недобър успех, неразбиране на връзката между ученето и професионалните роли в живота или заради живеене в социално депресивни райони. Това сочат данните от изследване на Центъра за приобщаващо образование в партньорство с "Джи Кънсалтинг", което е проведено през миналата учебна година сред ученици в шести клас в Девин, Кърджали, Ямбол, Разград, Брегово, Искър, Буховои село Паволче.
Въпреки някои позитивни тенденции около 30-35% от изследваните деца са рискови от гледна точка на мотивация за учене, продължаване на учението и качеството на полученото от тях образование, обобщават от Центъра за приобщаващо образование, цитирани от „Дневник“. Критериите, по които се идентифицират тези деца – успех под "Добър 4"; харесване само на два предмета, единият от които е физкултура; сериозни трудности с българския език (18% от децата имат проблем с него, защото ежедневният език в средата им е друг - б.а.); липса на мотивация в семейната среда; липса на интереси и ангажиране със "семейната икономика" извън училище (на 14% се случва да работят) и др.
Най-често тези деца живеят в райони с бедност и висока безработица, а училищата са с ограничен финансов ресурс и лоша материална база. От Центъра за приобщаващо образование смятат, че са нужни извънкласни форми на ангажиране на тези деца, сред които и занимални, както и опити за ранната им професионална ориентация, за да не отпаднат от образователната система. Когато семейството и училището нямат достатъчен собствен капацитет да изпълняват социализиращата си роля, местната общност може да помогне, смятат специалистите. В света на шестокласниците откриваме следи от растящите нееднородност, неравенства и различия, характерни за българското общество днес, обобщават от Центъра за приобщаващо образование. Според резултатите от изследването има фактори, които противодействат на тези тенденции - растящото влияние на модерните технологии (достъп до интернет имат 96% от шестокласниците); общото културно поле, в което се социализира тяхното поколение (музика, хобита, свободно време); както и стремежът на училището да следва единни образователни стандарти, да култивира разбиране и толерантност към различията и да интегрира различните деца.
Според експертите "добрите новини" от изследването са, че 93 % от децата мислят, че да се учи е важно за бъдещето, а 89 % от тях харесват да ходят на училище. Данните сочат, че 82 на сто от анкетираните шестокласници харесват поне два предмета от учебната програма, а 70% от децата се чувстват добре в училище. На въпрос за предпочитаната от тях професия най-много момченца избират футболист (23%), а най-много момиченца - адвокат (19%). Следват ги полицай и ИТ специалист при момчетата и лекар и учител при момичетата.
24smolian.com
Изпрати :

Публикуване на коментар

Редакцията не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


Родопи Смолян - FACEBOOK I Родопи Смолян - FACEBOOK I Родопи Смолян - FACEBOOK I Родопи Смолян - FACEBOOK I

 
24 СМОЛЯН