За едно от три деца има риск за отпадане от училище заради липса на мотивация за учене, недобър успех, неразбиране на връзката между ученето и професионалните роли в живота или заради живеене в социално депресивни райони. Това сочат данните от изследване на Центъра за приобщаващо образование в партньорство с "Джи Кънсалтинг", което е проведено през миналата учебна година сред ученици в шести клас в Девин, Кърджали, Ямбол, Разград, Брегово, Искър, Буховои село Паволче.
Въпреки някои позитивни тенденции около 30-35% от изследваните деца са рискови от гледна точка на мотивация за учене, продължаване на учението и качеството на полученото от тях образование, обобщават от Центъра за приобщаващо образование, цитирани от „Дневник“. Критериите, по които се идентифицират тези деца – успех под "Добър 4"; харесване само на два предмета, единият от които е физкултура; сериозни трудности с българския език (18% от децата имат проблем с него, защото ежедневният език в средата им е друг - б.а.); липса на мотивация в семейната среда; липса на интереси и ангажиране със "семейната икономика" извън училище (на 14% се случва да работят) и др.
Най-често тези деца живеят в райони с бедност и висока безработица, а училищата са с ограничен финансов ресурс и лоша материална база. От Центъра за приобщаващо образование смятат, че са нужни извънкласни форми на ангажиране на тези деца, сред които и занимални, както и опити за ранната им професионална ориентация, за да не отпаднат от образователната система. Когато семейството и училището нямат достатъчен собствен капацитет да изпълняват социализиращата си роля, местната общност може да помогне, смятат специалистите. В света на шестокласниците откриваме следи от растящите нееднородност, неравенства и различия, характерни за българското общество днес, обобщават от Центъра за приобщаващо образование. Според резултатите от изследването има фактори, които противодействат на тези тенденции - растящото влияние на модерните технологии (достъп до интернет имат 96% от шестокласниците); общото културно поле, в което се социализира тяхното поколение (музика, хобита, свободно време); както и стремежът на училището да следва единни образователни стандарти, да култивира разбиране и толерантност към различията и да интегрира различните деца.
Според експертите "добрите новини" от изследването са, че 93 % от децата мислят, че да се учи е важно за бъдещето, а 89 % от тях харесват да ходят на училище. Данните сочат, че 82 на сто от анкетираните шестокласници харесват поне два предмета от учебната програма, а 70% от децата се чувстват добре в училище. На въпрос за предпочитаната от тях професия най-много момченца избират футболист (23%), а най-много момиченца - адвокат (19%). Следват ги полицай и ИТ специалист при момчетата и лекар и учител при момичетата.
24smolian.com
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

0 comments so far,add yours

Съдържанието на 24smolian.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24smolian.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24smolian.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24smolian.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24smolian.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24smolian.comне носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


Родопи Смолян - FACEBOOK I Родопи Смолян - FACEBOOK I Родопи Смолян - FACEBOOK I Родопи Смолян - FACEBOOK I